INFORMATION ABSORBER
Panuje przekonanie, że aby coś zmienić, ulepszyć, rozwiązać jakiś problem, należy powiedzieć głośno, co jest „nie tak”, poddać dane zjawisko uzasadnionej krytyce, wykazać nieskuteczność czy sprzeczności określonych zachowań itd. Na tym zdaje się polegać rola krytyki w świecie opartym na wierze w komunikację i zdroworozsądkową binarną logikę, która pomaga zdefiniować same sprzeczności.
Pojawia się jednak zasadnicze pytanie – czy system komunikacji obecny w przestrzeni publicznej głównie za sprawą mediów rzeczywiście rządzi się zasadą sprzeczności? Czy nie jest to rodzaj złudzenia, w które nadal wierzymy?
Zadziwiające, jak silna pozostaje wciąż wiara w zbawczą moc komunikacji, w skuteczność argumentu i krytyki, w siłę prawdy i święte prawo do ekspresji. Oraz w przestrzeń publiczną jako przestrzeń, w której odbywać się ma owa nieskrępowana komunikacja. Information Absorber ma wydobyć na jaw mniej sympatyczne oblicze przestrzeni publicznej – jej zdolność do neutralizowania wszelkiego przekazu przez dodanie go do innych, skumulowanych i tworzących chaotyczną mozaikę komunikatów. Przekaz zostaje przez nie jednocześnie zagłuszony i zwielokrotniony, tak że w urywkach, na które się rozpada, odbija się echem dyskurs anonimowy, należący do wszystkich i do nikogo…
Pojawia się jednak zasadnicze pytanie – czy system komunikacji obecny w przestrzeni publicznej głównie za sprawą mediów rzeczywiście rządzi się zasadą sprzeczności? Czy nie jest to rodzaj złudzenia, w które nadal wierzymy?
Zadziwiające, jak silna pozostaje wciąż wiara w zbawczą moc komunikacji, w skuteczność argumentu i krytyki, w siłę prawdy i święte prawo do ekspresji. Oraz w przestrzeń publiczną jako przestrzeń, w której odbywać się ma owa nieskrępowana komunikacja. Information Absorber ma wydobyć na jaw mniej sympatyczne oblicze przestrzeni publicznej – jej zdolność do neutralizowania wszelkiego przekazu przez dodanie go do innych, skumulowanych i tworzących chaotyczną mozaikę komunikatów. Przekaz zostaje przez nie jednocześnie zagłuszony i zwielokrotniony, tak że w urywkach, na które się rozpada, odbija się echem dyskurs anonimowy, należący do wszystkich i do nikogo…
Information Absorber to obiekt w przestrzeni publicznej w formie interaktywnej instalacji dźwiękowej.
Projekt ten powstał w 2012 roku na zlecenie Métamatic Research Initiative
i był wystawiany w 2013/2014 w ramach kolekcji w Jean Tinguely Muzeum w Bazylei obok prac Mariny Abramovic, Ranjit Bhatnagar, Johna Bocka, Olafa Breuninga, Thomasa Hirschhorna, Jona Kessler, Pors&Rao, Jao Simoes and Brigitte Zieger
http://www.metamaticresearch.info/
Projekt ten powstał w 2012 roku na zlecenie Métamatic Research Initiative
i był wystawiany w 2013/2014 w ramach kolekcji w Jean Tinguely Muzeum w Bazylei obok prac Mariny Abramovic, Ranjit Bhatnagar, Johna Bocka, Olafa Breuninga, Thomasa Hirschhorna, Jona Kessler, Pors&Rao, Jao Simoes and Brigitte Zieger
http://www.metamaticresearch.info/
dokumentacja procesu:
ZESPÓŁ:
Aleksandra Hirszfeld (koncepcja)
Magda Sobolewska (menedżerka)
Gosia Kuciewicz and Simone de Iacobis (architekci)
Katarzyna Kuźmińska (makiety)
Mateusz Adamczyk (inżynier dźwięku)
Mateusz Brzozowski (programista)
Maciek Bończak (dokumentalista)
Leszek Nowosielski (wykonawca)
Agata Kawecka (zdjęcia)
Aleksandra Hirszfeld (koncepcja)
Magda Sobolewska (menedżerka)
Gosia Kuciewicz and Simone de Iacobis (architekci)
Katarzyna Kuźmińska (makiety)
Mateusz Adamczyk (inżynier dźwięku)
Mateusz Brzozowski (programista)
Maciek Bończak (dokumentalista)
Leszek Nowosielski (wykonawca)
Agata Kawecka (zdjęcia)